dinsdag 24 mei 2011

Zomerse salade van spinazie!

Altijd al eens iets anders willen eten tijdens de lunch? Probeer dan eens deze heerlijke frisse en vooral gezonde salade van spinazie!

Deze morgen heb ik de spinazie vers geoogst, gewassen en 'gedrapeerd' op een bord gelegd. Daarbij heb ik een aantal verse radijsjes (ook uit de jeugdtuin) en een tomaatje fijngesneden tot blokjes, licht gerookte spek uitgebakken (kan natuurlijk ook gegrilde kipfiletreepjes of zalm / pangasiusfiltet zijn!) en uit laten lekken zodat we het minste vet overhouden.

Als dressing heb ik mijn eigen receptuur aangehouden, ook vers gemaakt; het gaat als volgt:

Neem een maatbeker, doe er 100 ml natuurazijn in (mag ook bijv. frambozenazijn zijn) en voeg er 200 ml zonnebloemolie bij. Aansluitend een fijn gesneden ui (niet te groot), verse tuinkruiden zoals peterselie en bieslook, een eetlepel mosterd, een desertlepel suiker en peper en zout naar smaak toevoegen.

Als gereedschap gebruik ik een staafmixer, die ervoor zorgt dat de gehele massa gepureerd wordt tot een lobbige substantie. Strooi dit naar behoeven over de spinazie, doe er een heerlijk afgebakken stokbroodje bij en ik zou zeggen: EET SMAKELIJK!!

Geen opmerkingen: